Saturday, 28 May 2016

Kekurangan Teknik Prosedur ReQuest


Setiap kelebihan dalam dunia ini pasti mempunyai kekurangan. Begitu juga dengan teknik yang kami pilih sudah pasti mempunyai beberapa kekurangan yang dikenal pasti. Oleh itu, berikut merupakan kekurangan teknik ini kami jelaskan. 

Teknik prosedur request ini juga memiliki kekurangan dalam penggunaanya. Antara kekurangan dalam penggunaan teknik ini adalah guru sukar memberikan tumpuan kepada keseluruhan pelajar di dalam bilik darjah kerana terdapat monopoli pelajar tertentu yang aktif bertanya di dalam bilik darjah. Di dalam sesebuah kelas, sudah pasti akan terdapat pelajar yang berada dalam kelompok cerdik dan rajin dan kelompok pelajar yang kurang cerdik dan malas. Pelajar yang cerdik selalunya aktif dalam mengajukan pertanyaan manakala pelajar yang kurang cerdik lebih suka untuk mendengar dan bersikap pasif di dalam kelas dan jika guru bertanyakan soalan mereka tidak juga mampu untuk menjawabnya menyebabkan kelompok pelajar yang cerdik menjawab soalan yang ditanyakan. Oleh hal yang demikian, guru hanya mampu berinteraksi dengan kelompok yang cerdik dan rajin ini sahaja.

Selain itu, penggunaan teknik ini juga menyebabkan guru yang kurang menguasai kandungan teks akan sukar menerangkan kepada pelajar mengenai maksud sebenar yang terdapat di dalam sesuatu petikan. Seseorang guru terutamanya guru yang baru sahaja dipostingkan sudah pasti masih belum menguasai kandungan buku teks yang perlu diajarkan kepada para pelajar. Hal ini menjadi lebih parah jika guru yang mengajar diminta mengajar matapelajaran yang tiada bersangkutan dengan apa yang telah dipelajari ketika di peringkat universiti. Sebagai conoth, terdapat guru bahasa Melayu disuruh mengajar matapelajaran pengajian Moral yang tiada bersangkutan dengan bidang pengajiannya. Walaupun pendidikan Moral dilihat sebagai satu matapelajaran yang mudah, namun jika seseorang guru itu tidak menguasai matapelajaran tersebut terlebih dahulu, sudah pasti guru tersebut tidak akan mampu untuk menjawab setiap persoalan yang dikemukan oleh para pelajar.

Disamping itu, teknik prosedur request ini boleh menjatuhkan keyakinan diri pelajar sekiranya mereka tidak berupaya untuk menjawab setiap soalan yang dikemukakan oleh guru mereka. Di dalam kaedah pembelajaran dua hala, terdapat soalan yang dikemukakan oleh guru secara perseorangan kepada para pelajar. Soalan yang tidak dapat dijawab oleh pelajar menyebabkan rakan-rakan sekelas mengejek serta memandang rendah kepada pelajar tersebut. Situasi seperti ini boleh menjejaskan keyakinan diri pelajar tersebut untuk menonjolkan diri di dalam kelas bahkan pelajar tersebut berasa sangat malu dan boleh menyebabkannya berasa malas unuk ke sekolah.

No comments:

Post a Comment