Setiap sesuatu yang dilakukan atas muka bumi pasti mempunyai tujuan yang tertentu. Bahan bantuan yang kami tunjukkan sudah pasti mempunyai kepentingan yang tersendiri yang sudah pasti dapat membantu pelbagai pihak khususnya guru-guru untuk melakukan pengajaran dan pembelajaran (P&P) dengan lebih berkesan dan menarik minat pelajar. Oleh itu, berikut merupakan kepentingan bahan bantuan mengajar yang kami telah jelaskan.
Setiap bahan bantuan mengajar yang digunakan sudah pasti mempunyai kepentingan yang tersendiri. Menurut Charles F. Hoban, James D. Finn dan Edgar Dale (1964) bahan bantuan mengajar merupakan satu asas yang kuat bagi menjelaskan sesuatu konsep. Bahn bantuan mengajar diperlukan dalam pengajaran di kelas adalah bertujuan sebagai daya penarik kepada pelajar-pelajar untuk terus memberi tumpuan kepada pengajaran yang hendak disampaikan.
Selain itu, bahan bantuan mengajar adalah bertujuan untuk memberikan hasil pembelajaran yang lebih kekal. Tanpa bahan bantuan mengajar pelajar hanya akan masuk kelas dan mendengar pengajaran yang disampaikan dan sekadar melakukan latihan bertulis sahaja. Pengukuhan seperti ini tidak akan memberi kesan yang lama kepada pelajar. Namun, dengan adanya bahan bantuan mengajar pelajar akan merasai sendiri keseronokan pembelajaran dalam kelas. Malah pelajar yang merupakan seorang kinestetik juga mendapat manfaat dalam pengajaran yang menggunakan bahan bantuan mengajar kerana pengajaran yang sebegini dapat memberi pengalaman sebenar yang mampu merangsang pemikiran pelajar.
Seterusnya, pengajaran yang melibatkan bahan bantuan mengajar dapat membina pemikiran yang berterusan. Sebagai contoh, pengajaran sesuatu subjek yang menggunakan filem bergerak dapat membina pemikiran pelajar iaitu pelajar dapat berfikir hubungkait antara subjek yang sedang ditelaah dengan aktiviti yang dilakukan. Oleh itu, hal ini dapat mengelakkan pelajar yang pasif dan kesannya mengurangkan perasaan mengantuk pelajar dalam kelas.
Di samping itu, Kamarudin Hj. Husin (1988) merumuskan kepentingan bahan bantuan mengajar dapat memberikan ransangan dan minat murid-murid dalam pengajaran yang dilaksanakan oleh guru. Sebagai contoh, seubjek sejarah merupakan subjek yang paling sukar difahami dan sukar mendapat minat pelajar tetapi dengan adanya bahan bantuan mengajar pelajar mudah memahami dan meminati subjek sejarah dengan mudah tanpa perasaan lesu ketika pengajaran sedang dilaksanakan.
Bahan bantuan mengajar adalah perlu dalam pengajaran seorang guru kerana dapat menyediakan dasar kukuh untuk perkembangan kefahaman dan corak pemikiran. Malah bahan bantuan mengajar juga diperlukan agar dapat mengurangkan gerak balas lisan yang sudah tidak diperlukan daripada murid-murid. Hal ini kerana, sekiranya pengajaran hanya melibatkan gerak balas lisan akan menyebabkan murid bosan dalam kelas dan mula tidak focus tetapi dengan melibatkan gerak fizikal pelajar akan lebih aktif dan tidak bosan untuk turut terlibat sama dalam aktiviti pengajaran tersebut.
Bahan bantuan mengajar juga amat perlu kerana dapat membekalkan dasar perkembangan pembelajaran dan menjadikan pembelajaran mereka lebih kekal iaitu pengetahuan yang mereka peroleh hasil dalam pembelajaran tidak bersifat sementara sahaja. Bukan itu sahaja, menurut beliau bahan bantuan mengajar ini dapat menyediakan pengalaman baru yang tidak diperoleh dengan mudah oleh cara-cara lain dan juga menjadikan pembelajaran murid-murid lebih mendalam dan beragam. Pengajaran tidak hanya satu jenis sahaja tetapi dipelbagaikan agar dapat memupuk minat bagi sesuatu subjek. Hasilnya pelajar dapat menguasai subjek tersebut.
Perbendaharaan kata pelajar juga akan berkembang dengan adanya bahan bantuan mengajar dalam pengajaran dalam kelas. Malah dengan aktiviti seperti roda impian yang dilakukan di kelas sebagai bahan bantuan mengajar mendorong pelajar-pelajar untuk menyiasat apa yang mereka telah pelajari dan dengan hal demikian akan mendorong pelajar untuk membaca dengan lebih lagi kerana sifat ingin tahu mereka.
Tuntasnya, bahan bantuan mengajar adalah sangat diperlukan kerana bukan sahaja memberikan manfaat kepada pelajar tetapi memberikan manfaat kepada guru iaitu dapat menjimatkan masa guru dalam pengajaran malah masa dapat digunakan sepenuhnya untuk pengajaran yang amat menyeronokkan pelajar dan focus daripada pelajar dengan penuh minat. Oleh hal yang demikian, akan memberikan kepuasan mengajar kepada guru-guru kerana matlamat dalam pengajaran dapat dicapai.
No comments:
Post a Comment